suplement shaklee adalah yang terbaik

suplement shaklee adalah yang terbaik

Ahad, 14 September 2014

APA ITU IDIOPATHIC THROMBOCYTOPENIA PURPURA (ITP)

Assalamualaikum semua...

Saya nak cerita sejenis penyakit ITP atau nama panjangnya idiopathic thrombocytopenia purpura sejenis penyakit darah. Mungkin tidak semua orang tahu wujudnya penyakit ini.

Makna....

¤ idiopathic - ertinya penyebab tidak diketahui
¤ thombocytopenia - ertinya berkurang jumlah trombosit dalam darah atau darah tidak menpunyai platelet yang cukup.
¤ purpura - ertinya pendarahan kecil yang ada didalam kulit membran mukosa atau permukaan serosa (dorland 1998)

Mungkin tidak semua orang tahu tentang penyakit ITP ini malah tidak sedar kewujudannya. Ahli keluarga pesakit sahaja yg mengetahui. 1 atau 2 orang akan mengalami penyakit ini daripada 10,000 orang.

Dan saya adalah salah sorang daripada pesakit itu... disini saya share pengalaman saya, kalau2 ade ahli keluarga mereka yg senasib sama seperti saya. Jangan takut, kita kena kuat dan bersemangat untuk sembuh. Ini semua ujian allah. Allah sayangkan umatnya. Kita telah dipilih olehnya.

Ketika saya dapat tahu yg saya ade penyakit ITP ketika saya berumur 24 tahun lagi, lebih kurang 10 tahun lalu lagi saya telah menderita, pelbagai rintangan saya hadapi. Ketika saya pulang ke kampung halaman.... saya dapati kaki dan badan saya naik bintik2 merah seperti kena denggi. Saya terus ke hospital untuk dapatkan rawatan. Menurut doktor darah platelet saya rendah hanya 20 ribu. Kalau orang normal sepatutnya antara 150 sehingga 400 ribu. Doktor mengesahkan saya kena denggi, tapi pelik saya tidak demam pun. Sihat jer.... pendekkan cerita saya kena tahan sampai 2 minggu..... erm..lama giler bosan duduk hospital.

Pelbagai persoalan yang ditanya oleh doktor2, penat dah nak jawab. Lepas sorang2 doktor pelatih hanya menanya sebab? Kenapa?.. pelbagai rawatan dijalankan. Berapa kali tangan ni lebam kena cucuk dgn jarum, nak amik darah nak cek. Platelet semakin rendah, ada tu platelet saya yg paling rendah 10 ribu.. mcm2 doktor buat, masukan darah platelet. Seksanya rasa...

Pendek cerita la, doktor telah sahkan saya ada penyakit ITP. Saya pulang bersama-sama ubat-ubatan serta datang semula untuk temujanji akan datang. SehinggĂ  sekarang saya masih buat check up kat hospital.

Setelah diperkenalkan shaklee oleh kawan saya tahun lepas, pada masa tu saya ambil vivix... seperti biasa saya jumpa doktor, menurut doktor penyakit saya semakin menunjukan positif untuk sembuh... alhamdullilah. Syukur kepada allah s.w.t. selepas tu ade jugak suplement shaklee lain saya ade ambil seperti vitamin C, B complex, Ostematrik dan GLA complex.



Vivix Shaklee


Vitamin C



Vitamin B Complex



Ostematrix


GLA Complex


ESP



Alhamdullilah saya mula yakin dengan kebesaran allah s.w.t. matlamat saya sekarang mahu sembuh seperti dulu. Tak nak makan ubat steriod yang doktor bekalkan ubat steriod boleh menyebabkan kerapuhan tulang jika jangka panjang. Doakan untuk saya cepat sembuh... amin..

Berminat untuk dapatkan produk shaklee sila hubungi:

Noorzulaidah abdul kadir - fb
0139584028 - pm/whatssup/sms/call
1118760 - id nombor
www.mamazuevitamin.blogspot.com
Vitamin smart


Tiada ulasan:

Catat Ulasan